Verhuis

De Fruitberg is verhuisd naar Fruitberg.wordpress.com

Wednesday 4 April 2012

Fruithaag


Pruimenhaag in de achtertuin



In mijn eerste tuinplan was de tuin helemaal ommuurd door een haag van groene beuk. Ik ben van dat plan afgestapt. Door heel mijn tuin te omhagen met een beukenhaag van 2 m hoog zouden we ons volledig afschermen van de buren. Maar ik zou er vooral enorm veel snoeiwerk aan over houden: meer dan 150m haag die twee keer per jaar moet gesnoeid worden. Het kan misschien therapeutisch werken, een heel week-end beukenhaagsnoeien, maar ik laat die therapie met plezier aan anderen over.

Ik vind zo'n strakke beukenhaag mooi, maar ook een beetje saai. Daarom heb ik een aanzienlijk deel van de beukenhagen vervangen door een kerselaarhaag, een appelhaag, een pruimenhaag, een frambozenhaag en een bramenhaag. 

Ze geven minder privacy, maar ze blijven voldoende open om nog contact te hebben met de buren. In de lente staan ze vol bloemen. En daarna hangen ze vol kleurrijk fruit. Niet alleen attractief, maar ook lekker.


Prune de Prince in bloei

Zo'n haag moet natuurlijk ook gesnoeid worden, maar minder strak. En door mijn fruitbomen in haag op te stellen win ik plaats. Voor de appelaars en perelaars is de plantafstand 145 cm , de pruimen en kerselaars heb ik iets verder uit mekaar gezet.

No comments:

Post a Comment

Fruitblog is verhuisd naar [Url]Frutiberg.wordpress.com[/URL]. Alle berichten zijn ook overgezet naar deze site. Je kan ook daar reageren op dit bericht