Verhuis

De Fruitberg is verhuisd naar Fruitberg.wordpress.com

Thursday 26 July 2012

Vijgen in potten


Indien je de juiste selectie plant, zijn vijgen redelijk winterhard. Zelfs wanneer het de stenen uit de grond vriest, zoals het voorbije jaar. Maar zelfs na vrij zachte winters vriezen de embryonale vruchten op de jonge scheuten in, waardoor je de eerste oogst mist. Je bekomt dan alleen vruchten gedurende de tweede oogst, dat zijn vruchten op jonge scheuten van het jaar zelf.
Ik heb zelf 6 vijgelaars in pot. Maar ze staan er redelijk triestig bij en groeien niet direct goed. De oorzaak is ten dele te zoeken in de koude en natte zomer, maar ik denk dat er meer aan de hand is. Ik probeer het credo 'niet teveel grond geven aan een vijg' toe te passen, en dus staan de planten in potten van 15 l. Ik vermoed dat dit véél te weinig is.

Daarom gooi ik het nu over een andere boeg, en ga ik het plantadvies van William Muzychko toe te passen voor mijn vijgenbomen. Bill kweekt vijgen in New Jersey (toch ook vrij noordelijk), zijn vijgen in potten staan er geweldig goed bij.

Ik heb het hele systeem wel iets vereenvoudigd: onderin de bodem leg ik een omgekeerde waterschotel waarin ik een paar kleine gaatjes heb gemaakt en ik heb er een darm voor de watertoevoer en een drainage pijp ingeplaatst.



Deze schaal leg ik omgekeerd op de bodem van de pot (vult ongeveer de volledige bodem), de drainage buis zit links (vrij slecht zichtbaar), ongeveer op gelijke hoogte met de bovenkant van de waterschaal.



Daarboven volgt een jute doek.



Daarna de kuip gevuld met potgrond (100l), die ik stevig heb aangerijkt met korrelkalk.
Door deze constructie kan ik de pot vullen met een bodem van +-5 cm water (meer loopt weg via drainage). Aan de buitenzijde van de bodem van de pot ligt permanent wat potgrond in dat water. Door de capillaire werking wordt het vocht naar boven gezogen.


De plant staat zelf 5 cm boven de rand van de kuip. Daarna wordt het geheel afgedekt met een stukje zwarte vijverfolie. (en mooi dichtgeknoopt) Water geven doe je via de grote buis.



De uitleg die Bill geeft voor deze manier van planten is een beetje vergezocht. Maar ik geloof wel dat je met deze opbouw de vochtigheid van de grond in de kuip goed kan beheersen én het watergeven kan beperken (minder verdamping).
Morgen of overmorgen nog twee andere vijgelaars verpotten! Ik hoop dat de boompjes dan even mooi uitgroeien.
De drie andere zullen volgend voorjaar in volle grond geplant worden in de tuin.

Eén probleempje: de pot is na watergeven wel loodzwaar en onhandelbaar. Het opbergen van de plant in de winter zal dus moeten gebeuren als de grond wat droger staat.

3 comments:

  1. Wat is een "darm" voor de watertoevoer; gewoon een slangetje?
    Een bijzonder ingenieus systeem, dat ik nog eens een keer goed ga bestuderen. Hopelijk gaan de vijgen het er beter op doen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Darm is inderdaad slang. Toen mijn jongste zoon van kamp terugkwam zag hij die slang en begon hij enthousiast te blazen in die 'slang/darm'). Het water spoot er langs het drainage-gat uit. Monsters!

      Delete
  2. Hey, waar heb je die pot gekocht? :)

    ReplyDelete

Fruitblog is verhuisd naar [Url]Frutiberg.wordpress.com[/URL]. Alle berichten zijn ook overgezet naar deze site. Je kan ook daar reageren op dit bericht